Strona główna Zdrowie Rola diety i nawyków żywieniowych w zapobieganiu problemom z prostatą

Rola diety i nawyków żywieniowych w zapobieganiu problemom z prostatą

138
0
rola diety i nawyków żywieniowych w zapobieganiu problemów z prostatą

Wielu mężczyzn zmaga się z problemami z prostatą. Ryzyko schorzeń tego męskiego gruczołu wzrasta wraz z wiekiem. Najczęściej rozpoznawany jest łagodny przerost gruczołu krokowego, a jego mikroskopowe cechy występują nawet u 50% mężczyzn w wieku 50 lat. Jak Twoja dieta wpływa na rozwój chorób prostaty?

Dieta dla zdrowej prostaty

Zdrowa dieta wspierająca funkcjonowanie organizmu powinna być dobrze zbilansowana i bogata we wszystkie składniki pokarmowe, minerały i witaminy niezbędne do prawidłowej pracy komórek i tkanek. Dobrymi założeniami dla zdrowia prostaty i dróg moczowych kieruje się dieta śródziemnomorska. Jest bogata w warzywa i owoce będące źródłem witamin i minerałów. Witamina C zawarta w cytrusach wspomaga produkcję kolagenu, który jest znaczący dla zachowania elastyczności tkanek. Wspomaga to funkcję mięśni dna miednicy i może zapobiec przykrym objawom związanym z utrudnieniem oddawania moczu.

Zawarty w produktach roślinnych błonnik pokarmowy reguluje i przyspiesza perystaltykę jelit, zapobiegając zaparciom. Dobra kontrola wypróżnień działa ochronnie na stan mięśni dna miednicy i może zapobiec zwiększaniu nasilenia objawów związanych z chorobami prostaty.

Kwasy omega-3, które znajdziesz w nasionach, orzechach i tłustych rybach morskich mogą chronić przed zachorowaniem na raka prostaty. [1], [2]

Odpowiednia masa ciała dla zdrowia prostaty

Dieta wspierająca uzyskanie i utrzymanie optymalnej masy ciała ma długofalowe korzyści dla zapobiegania problemów z gruczołem krokowym. Nadwaga i otyłość osłabiają siłę i pracę mięśni jamy brzusznej i dna miednicy. Kontrola masy ciała chroni przed nasilaniem się objawów związanych z dysfunkcją prostaty.

Nawodnienie dla zdrowej prostaty

Odpowiednie spożycie wody wspomaga pracę dróg moczowych. Zmniejsza czas zalegania moczu w pęcherzu moczowym, rozcieńcza toksyny i wspomaga usuwanie bakterii z dróg moczowych, zapobiegając infekcjom dróg moczowych. Mężczyźni zmagający się z łagodnym przerostem stercza często ograniczają spożycie wody, bo oddawanie moczu jest u nich utrudnione. Unikanie picia dużych ilości płynów ma sens, ale wieczorem, żeby zapobiec częstym pobudkom w nocy. Przez cały dzień staraj się wypijać minimum 2 l wody, żeby Twój organizm był dobrze nawodniony.

Zioła dla zdrowej prostaty

Moczopędne herbatki, tj. ze skrzypu polnego lub brzozy, zmniejszają zaleganie moczu w pęcherzu i obniżają ryzyko infekcji dróg moczowych przy przeroście prostaty. W aptekach możesz zapytać o preparaty na prostatę na bazie ziół, które wspomagają pracę prostaty, zmniejszają dolegliwości związane z jej przerostem i mogą częściowo zapobiec dalszej eskalacji problemu chorobowego. Często stosowane preparaty zawierają ekstrakty z beta-sitosterolu, kory śliwy afrykańskiej i palmy sabałowej. [3]

Zapobieganie problemom z prostatą powinno mieć przebieg wielotorowy. Właściwie zbilansowana dieta jest bardzo istotnym elementem zachowania ogólnego zdrowia. Pamiętaj, żeby działania dietetyczne łączyć z regularną aktywnością fizyczną i unikaniem używek. Regularne badania profilaktyczne pozwolą na wczesne wykrywanie nieprawidłowości związanych z budową i funkcją prostaty i umożliwią Ci szybką reakcję.

Bibliografia

[1] G. C. Galván, J. P. Daniels, N. A. Friedrich, S. Das, i S. J. Freedland, „A healthy diet, a healthy prostate? A brief commentary on the latest research on diet and prostate cancer”, Prostate Cancer Prostatic Dis, t. 26, nr 4, Art. nr 4, grudz. 2023, doi: 10.1038/s41391-023-00651-9.

[2] M. I. Sultan, S. A. Ibrahim, i R. F. Youssef, „Impact of a Mediterranean diet on prevention and management of urologic diseases”, BMC Urology, t. 24, nr 1, s. 48, luty 2024, doi: 10.1186/s12894-024-01432-9.

[3] T. Cai, Y. Cui, S. Yu, Q. Li, Z. Zhou, i Z. Gao, „Comparison of Serenoa repens With Tamsulosin in the Treatment of Benign Prostatic Hyperplasia: A Systematic Review and Meta-Analysis”, Am J Mens Health, t. 14, nr 2, s. 1557988320905407, mar. 2020, doi: 10.1177/1557988320905407.

Poprzedni artykułSystem rezerwacji online – klucz do sukcesu w branży usługowej
Następny artykułJak wymienić nabój do SodaStream?