Strona główna Uncategorized Strach – jak pokonać strach?

Strach – jak pokonać strach?

159
0
strach

Każdy ma jakieś obawy, zmartwienia, czegoś się boi. Czasami jednak są bezpodstawne i nieokiełznane. Wówczas można mówić o patologicznym lęku, który bardzo utrudnia normalne funkcjonowanie. Czy ze względu na strach trzeba unikać sytuacji, które go wywołują? Jakie są najlepsze strategie przezwyciężenia strachu? Sprawdź.

Strach a lęk

Strach jest częścią życia. Każdy zna to uczucie. Chroni ono w niektórych sytuacjach, a nawet może uratować życie. Kiedy jednak strach staje się przesadzony i niekontrolowany, można mówić o lęku. Nie jest on strachem przed realnym zagrożeniem. Każda osoba, która odczuwa lęk, nadmiernie się boi rzeczy lub sytuacji, które inni uważają za normalne.

Patologiczne uczucie strachu

Gdzie kończy się normalny strach, a zaczyna cierpienie ze strachu? Jeśli zgadzasz się z przynajmniej jednym z poniższych stwierdzeń, powinieneś skontaktować się z psychologiem. Oznaczają one, że Twój strach powoduje lęki, które:

  • zajmują myśli przez ponad pół dnia,
  • obniżają jakość życia,
  • uniemożliwiają normalne funkcjonowanie,
  • utrudniają nawiązywanie relacji i wykonywanie pracy,
  • są przyczyną smutku, depresji i myśli samobójczych,
  • wymagają „uśmierzenia” alkoholem, narkotykami lub środkami uspokajającymi.

Jak radzić sobie ze strachem?

W strategiach radzenia sobie ze strachem celem nie jest całkowite pozbycie się strachu. Chodzi raczej o to, jak mimo strachu radzić sobie w sytuacjach, które są dla Ciebie ważne. Co możesz zrobić?

  • Pokonaj strach przez konfrontację. Im bardziej unikasz sytuacji, która Cię przeraża, tym groźniejsza staje się z czasem. Dlatego, aby przezwyciężyć swoje lęki, musisz stawić im czoła.
  • Zaakceptuj uczucie strachu. Nie jesteś w stanie go wyeliminować. Jeżeli strach nie jest patologiczny, ma swoją rację bytu.
  • Zmień interpretację strachu. Gdy czegoś się boisz, najpierw ustal, co myślisz lub czujesz w takiej sytuacji, czego naprawdę się boisz. Zapisz swoje odczucia, a potem przeformułuj je w pozytywne myśli.
  • Wykonaj ćwiczenia relaksacyjne. To one przeciwdziałają pojawieniu się fizycznych objawów strachu np. poceniu się lub drżeniu.

Jeśli jednak nie radzisz sobie ze strachem, który przemienia się w patologiczny lęk, skonsultuj się z terapeutą.

Poprzedni artykułAlkoholizm – jak pomóc sobie lub bliskiej osobie?
Następny artykułZespół Aspergera u dorosłych